Přejít k navigační liště

Už je to tady, dny se nám zkracují, teploty budou postupně klesat a pro spoustu lidí to znamená, že se sportovní aktivity postupně přesunují do interiérů. Jenže počet lidí, kteří se věnují venkovnímu kondičnímu sportování každoročně narůstá. Tento trend zaregistroval i Český olympijský výbor a nedávno přišel s kampaní Silnější pro život. V rámci této akce se za zdravý pohyb postavila i řada známých osobností, dva přední české lékaře nevyjímaje.

Pavel Pafko i Jan Pirk patří věkově mezi seniory, jejich přístup k péči o zdravý by však mohl být příkladem pro většinu mladistvých. A právě pan doktor Pirk se věnuje plavání ve studené vodě, na které se v dnešním článku  podíváme.  

Plavání má vliv nejen na naši fyzickou kondici, ale i na psychiku a to se může v chmurných měsících náramně hodit. Určitě budete namítat, že koupání ve chladném počasí není ideální, protože dokonalá teplota pro plavání je někde mezi 26 až 28 stupni Celsia. To je samozřejmě pravda, studená voda však není na škodu, jen je potřeba zohlednit nízkou teplotu v čase, který ve vodě trávíme.

Studená voda působí na tělo tak, že náš organismus začne automaticky ukládat více tuků, potřebuje si vytvořit přirozenou ochranu před chladem. Určitě jste o tom slyšeli, říká se tomu tulení efekt. Jenže ten přichází až ve chvíli, kdy ve studené vodě trávíte přespříliš času, několik hodin denně. Krátké otužování nic takového nepřináší, naopak je přínosné pro imunitu a prokrvení organismu. Věděli to již naši předkové, rychlá koupel v zamrzlém jezeře byla po tisíce let součástí řady rituálů. Posílí vás na těle i na duši.


Na jednu věc však nesmíte zapomínat, plavání ve studené vodě je pro organismus náročné a podstoupit byste jej měli jen tehdy, pokud se cítíte zdravě. V období, kdy jste nachlazení, nebo jen nejste ve své kůži, plavání ve studené vodě vynechejte. 

Pokud chcete ve studené vodě plavat delší úseky, zvažte, jestli si nepořídit neoprenový oblek, třeba takový, jaký mají triatlonisté. Ten vám pomůže udržet alespoň část tepla v těle a můžete tak zdolat delší vzdálenosti. 

Benefity za každého počasí

Ať už budete plavat na podzim, mezi ledem v zimě nebo v letních parných dnech, pokaždé si připomeňte, co všechno dělá z plavání jeden z nejzdravějších pohybů, které můžete sami sobě dopřát.

  • posiluje rovnoměrně všechny skupiny svalů
  • podporuje zlepšení imunity
  • navyšuje kapacitu plic
  • posiluje srdce
  • urychluje metabolismus
  • má kladný vliv na páteř
  • stará se i o naši psychiku

Za sebe můžu říct, že jsem s plaváním ve studené vodě začal až letos a dostalo se mi prožitků, které jsem dosud nezažil. A co vy, jaká byla nejchladnější voda, do které jste se odvážili vstoupit? 

About the Author

By admin / Administrator, bbp_keymaster on Zář 07, 2020

Vodní klub

Pohyb ve vodě i pod vodou je naší vášní. Pokud máte nějaké zajímavé náměty na nová témata článků, můžete se s námi podělit. Totéž platí v případě, že jste navštívili nějakou zajímavou lokalitu a máte ji nafocenou. Rádi vaše fotografie zveřejníme. Kontaktovat nás můžete na emailu: vodnik@vodniklub.cz

Nejnovější články

Přístupnost webu

Uspořádání a ovládání webových stránek je navrženo tak, aby stránky byly dostupné jak pro alternativní prohlížeče, tak i pro osoby se specifickými potřebami. Některé texty nejsou definovány v relativních jednotkách. Pro zvětšení je potřeba použít systémových nástrojů (nastavení prohlížeče).